duminică, 19 decembrie 2010

cum vorbim

ne-am oprit pentru o după-amiază şi o noapte la polovragi, într-o cameră închiriată în regim de pensiune într-o  casă ţărănească în apropierea mănăstirii, nu departe de peşteră, care şi ele se numesc, evident, polovragi.
eu pun accentul ca la fragi, pe a, dar localnicii îl pun pe prima silabă.
originea cuvântului e întunecată în trecutul legendar, evident.
istoria locului, sat, mănăstire şi peşteră, are şi ea elemente fabuloase legate de supravieţuirea pe aceste meleaguri.
ce-om fi făcut o mie de ani? vorba filosofului sceptic.
la polovragi ai ce.
noi am vizitat mănăstirea, peştera şi am stat de vorbă cu gazda.
şi ne-am uitat la peisaj.
şi am băut apă de munte, după cum ne-a atras atenţia tanti verginica, vedeţi că avem apă proaspătă permanent la robinet, vine direct din munte. şi am respirat aer de munte.
- şi la bucureşti lucraţi acolo, cu mitică? m-a întrebat cu un început de respect femeia.
- nu, nu suntem colegi de serviciu. ne cunoaştem de pe clubliterar.
- aha.
respectul femeii a coborât o nuanţă, dar a rămas evaziv, fiind vorba de clubliterar, bănuiesc.
cam aşa se discută cu un om de la ţară. vedeţi, n-am zis ţăran, la noi e un termen peiorativ.
mitică e poetul dumitru bădiţa. el e din polovragi şi lucrează la o televiziune în bucureşti, ceea ce impune respect. tanti verginica a tatonat terenul şi în ce mă priveşte. dacă i-aş fi spus că sunt profesor, bănuiesc că aş fi căzut cam rău în ochii ei. dacă i-aş fi spus că sunt scriitor, nu ştiu. bănuiesc că nu m-a citit, aşa că la ce să risc. dar cu clubliterar am mers la fix.

2 comentarii:

  1. tr2daby : "dacă i-aş fi spus că sunt profesor, bănuiesc că aş fi căzut cam rău în ochii ei." deloc. profesorii si invatatorii sunt respectati acolo, mai ales ca dupa ore ii gasesti si pe la munca la una cu ceilalti. si nici un presupus dipret pt scriitori nu cred ca exista acolo. biblioteca satului se numeste arthur badita, un poet nascut acolo, a trait la tg jiu. A avut darul bauturii, pentru asta lumea nu l-a respectat, dar ca era poet nimeni nu l-a dispretuit.

    RăspundețiȘtergere
  2. am copit mesajul lui dumitru badita mai sus. si acum ii raspund;

    n/am sugerat asa ceva, mie mi/a placut cum am conversat cu tanti verginica.
    e posibil ca presupunerile mele sa existe doar in capul meu, dar asta nu e grav, cred, e literar

    RăspundețiȘtergere