luni, 3 martie 2014

cum și de ce am scris marin preda și mitul omului nou. episodul 1

mă bătea gândul să susțin gradul didactic I și îmi căutam subiect. pt că tot se discuta despre revizuiri ale scriitorilor din perioada comunistă, m-am gândit imediat la marin preda. într-o prezentare cerută de o revistă literară prin anii 80, cei patru scriitori fundamentali pt mine erau faulkner, dostoevski, marin preda și nichita stănescu. de aceea mi-am ales subiect din marin preda, să văd cu mintea mea cum rezistă opera lui preda după căderea comunismului.
deci opera, nu biografia. ideea cu opera nu biografia am luat-o dintr-un editorial al lui nicolae manolescu, nu mai caut acum numărul româniei literare, numai dacă e cazul.
am început studierea la sânge a operei lui preda sine ira et studio cu desfășurarea. știam la ce să mă aștept, dar îmi venise ideea că e posibil ca ea să fie citită invers acum, adică răii din anii 50 să fie cei buni din anii 90. așa se petreceau lucrurile după revoluțiesauceofifostea.
am constatat că nu merge cititul așa, pe dos. nu te lasă naratorul, care are simpatii politice și antipatii tot politice evidente. ba e chiar propagandă comunistă toată nuvela, nu degeaba a premiat-o regimul cu premiul de stat și a făcut și un film, tot propagandistic după ea. am cercetat rapid și celelalte cărți ale lui preda noua observație am regăsit-o aproape peste tot la preda, mai puțin în volumul întâlnirea din pământuri, apărută în ultimele clipe de libertate de exprimare artistică în romania, în moromeții I, și în viața ca o pradă.
m-am dus să mă prezint cu proiectul din minte al lucrării de grad la profesorul nicolae manolescu. aveam și titlul, i l-am spus.
care om nou, m-a întrebat profesorul.
omul nou, comunist, în care preda a crezut.
aha. nu există niciun om nou, nici legionar, nici comunist. care ar fi planul lucrării? eu n-am timp de îndrumare, dacă poți așa bine, dacă nu nu.
i-am spus o variantă și nu i-a plăcut, dar am avut alta de rezervă și a zis că asta ar merge.
păi, eu nu vreau doar să meargă, vreau să fac o carte din lucrarea asta.
ei, asta e altceva, deocamdată o scrii toată și vii cu ea când e gata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu