luni, 6 decembrie 2010

înainte. sau îndărăt

astăzi la a unşpea filo, ora de literatură universală, am citit j.d. salinger, o zi desăvârşită pentru peştii-banană.
nicio reacţie la elevi.
când am citit prima dată povestirea asta, la vârsta lor, am încremenit.











dar asta n-ar trebui să însemne nimic. nu e obligat nimeni să-i placă ceva. cititul e o plăcere care, probabil, dispare.
cred că sistemul e defect. cere de la adolescenţi să se formeze identic, milioane de exemplare umane identice.
ar trebui un sistem flexibil, pe opţiuni ale elevilor, cu două grade de aprofundare a cunostinţelor, unul de interes redus şi celălalt maxim.  zic şi eu.








deprimant.  să lăsăm lumea şi să fugim la natura.
aici sunt pe vaporaş şi mă uit la fluviu.
vecina lui nea gogu, proprietarul casei de vacanţă, are 90 de ani şi se uită toată ziua la fluviu

apa curge, dar nu-ţi dai seama. nici nu ştii când trec nouăzeci de ani.




                                                         photo© andrei-cristian geacăr

2 comentarii:

  1. Asta mă cutremură și pe mine : că elevii de azi nu au gust artistic, că privesc un text ca pe o grămadă de paie nefolositoare .( Și cei cărora le predau eu au socotit că secvența cea mai interesantă din povestirea lui Cărtărescu este aceea, plină de clișee, în care haiducul Florea săvârșește niște isprăvi demne de a fi povestite retardaților... ) ... Ce e îngrozitor e însă faptul că ei nu mai au nici reacții care să intre cumva în zona socotită ca fiind a umanului... Chiar analfabet fiind, nu poți rămâne indiferent la o povestire de Salinger...

    RăspundețiȘtergere
  2. povestirea lui cartarescu e didactică şi e integral făcută din clişee, fie literare, fie de comportament. serveşte lecţiei "modalităţi de legare a secvenţelor literare" şi atât, n-are altă valoare. copiii de clasa a şaptea nu sesizează clişeul literar, ar presupune oarece experienţă de cititor...
    dar la clasa a unşpea mă aşteptam la altceva. cu nivelul liceal in rumenia e o problemă. dacă nu şi cu cel universitar.

    RăspundețiȘtergere